‘Ketahui Teknik Mudah Membuat Artikel
Unik & Berkualiti Untuk Perniagaan Internet Yang Mampu Membuat Pembaca Anda
Terpegun’
‘Adakah
anda tahu menulis?’
Sudah
tentu anda katakan, YA! Saya tahu menulis. Anda pasti pandai menulis kerana:
1. Setiap
masa anda ber’sms’ dengan rakan-rakan
anda.
2. Setiap
hari anda gunakan emel dalam bertukar maklumat dengan rakan-rakan anda.
3. Kebanyakkan
tugas di pejabat, anda gunakan surat atau memo dalam menyampaikan sesuatu
perkara di antara pekerja.
4. Waktu
di sekolah dahulu, anda biasa membuat karangan bagi matapelajaran bahasa Melayu
dan bahasa Inggeris.
Tetapi,
adakah setiap yang anda tulis berjaya menarik perhatian para pembaca?
Inilah
masalah dan cabaran yang rata-rata dihadapi oleh pemilik sesebuah laman web
atau blog. Dalam membina laman web, blog, pengiklanan atau newsletter, untuk mendapat perhatian dari pengguna-pengguna
internet, anda perlu menulis artikel yang original. Bukannya mendapatkan (copy & paste) artikel daripada direktori
artikel seperti ezinearticle.com atau goarticles.com dan lain-lain.
Saya
mengatakan sedemikian kerana itulah cara yang paling mudah dalam membina
empayar perniagaan internet anda. Perkara ini bukan lagi rahsia bagi para
usahawan internet. Mereka tahu bahawa ‘content
is king’. Ya.. Pengisian yang anda lakukan terhadap laman web atau blog
adalah segala-galanya. Artikel yang anda muatkan di laman web atau blog bakal
menjadikan anda raja bagi sesuatu bidang.
Secara
tidak langsung, artikel yang ditulis dapat menarik pengguna-pengguna internet
untuk mengunjungi laman-laman web atau blog anda. Pada masa yang sama, anda
juga akan berjaya membina satu pemasaran berangkai (viral marketing) untuk perniagaan anda dalam jangka masa yang
panjang. Ini kerana, apabila anda publish
sesebuah artikel, ia akan kekal di alam maya sehingga anda sendiri yang
menanggalkannya. Apa yang perlu anda lakukan hanyalah menulis artikel dan publish.
Untuk
menulis sebuah artikel yang penuh informasi, anda perlu berfikiran postif,
bijak mengaplikasikan keadaan dan sentiasa bermotivasi. Bukannya terus
menganggap menulis artikel hanya anugerah yang dimiliki oleh seseorang (contoh:
wartawan). Menulis artikel bukanlah satu seni tetapi merupakan satu aktiviti
yang menyeronokkan. Oleh itu, saya ingin maklumkan pengertian artikel seperti
di bawah:
‘Artikel
adalah sebuah karangan pendek yang padat dengan informasi berkenaan sesuatu
perkara. Ia ditulis dan diolah dalam menyatakan idea atau konsep dengan penuh
bermaklumat, bermakna dan menghiburkan’.
Perhatikan
perkataan informasi dalam pengertian di atas; fungsi artikel adalah untuk
memberitahu sesuatu perkara yang berinformasi kepada pembaca. Sebab itulah anda
harus menulis sendiri artikel bagi kandungan laman web atau blog. Ini kerana,
informasi yang ingin anda sampaikan lebih mudah difahami jika ditulis sendiri.
Bukan dengan cara mengupah penulis upahan. Jangan dibazirkan wang anda dalam
membuat kerja-kerja mudah ini.
Tanpa
berlengah lagi, saya akan tunjukkan kepada anda dengan terperinci, bagaimana
menulis sebuah artikel hebat yang dapat membuat para pembaca terpegun.
TIP #1: Tujuan Menulis Artikel
Perkara
pertama yang perlu dititikberatkan dalam penulisan artikel, anda harus tetapkan
tujuan anda dalam menyiapkan sesuatu artikel. Dalam erti kata lain, anda harus
mempunyai objektif bagi artikel tersebut. Jika tidak ditetapkan objektif bagi
artikel anda, dibimbangi anda akan tersasar dari perkara yang ingin
dibincangkan.
Melalui
penulisan artikel, jika anda fokus dengan objektif artikel yang ingin ditulis,
anda akan berjaya dalam:
1. Membina
kredibiliti.
2. Membina
tahap professional.
3. Membina
tahap kepakaran.
4. Mendapatkan
traffik ke laman jualan atau blog.
5. Mendapat
keuntungan melalui maklumat yang dikongsi.
6. Meraih
pendapatan jika penulisan dijadikan bidang pilihan.
7. Menyelesaikan
masalah yang dihadapi oleh pengguna internet.
8. Dan
banyak lagi yang dapat diperoleh hanya dengan menulis.
Saya
ingin bincangkan sedikit berkenaan ‘Mendapatkan traffik ke laman jualan atau
blog’.
Perkara
ini jelas jika anda seorang usahawan internet. Penulisan artikel adalah antara
sumber traffik percuma yang terbaik dalam memasarkan sesuatu perniagaan. Saya
mengatakan sebegitu kerana penulisan artikel mampu membawa pembaca yang
betul-betul berminat sahaja ke laman web atau blog anda. Perkara ini banyak
berkaitan dengan enjin carian (contoh: google).
Untuk
pengetahuan anda, enjin carian begitu sukakan artikel yang kaya dengan
informasi. Jika anda sediakan artikel yang penuh dengan kata kunci dan berkait
rapat dengan tajuk artikel, enjin carian pasti anugerahkan laman web atau blog
anda dengan hit pembaca yang sangat tinggi. Jangan pula anda tulis artikel
untuk dapatkan hit yang tinggi daripada enjin carian sahaja, tetapi tulislah
untuk pembaca yang inginkan informasi. Jika anda tulis artikel dengan tujuan
untuk menarik traffik semata-mata, saya yakin, hit tinggi yang anda terima
tadi, akan menyusut sedikit demi sedikit.
Untuk
lebih fokus dalam penulisan artikel, tulislah perkara yang betul-betul anda
minati. Contohnya: Anda mempunyai minat dengan permainan bola sepak atau
hal-hal memasak atau apa sahaja, tulislah perkara yang diminati dengan penuh
pengetahuan. Jika anda tulis sebegitu, saya pasti anda akan berjaya untuk
menulis dengan lebih bertujuan dan berobjektif.
TIP #2: Idea Untuk Menulis Artikel
Selepas
anda tetapkan tujuan, anda perlu mencari idea untuk menulis artikel. Idea yang
saya maksudkan di sini adalah isi kandungan yang akan ditulis bagi artikel anda
kelak. Untuk menulis sebuah artikel informasi, anda wajib membuat kajian terlebih
dahulu. Tetapi, apakah cara yang betul dalam membuat kajian ini?
Saya
banyak menjadi subscriber kepada
penulis artikel antarabangsa. Mereka sentiasa mencadangkan kepada saya supaya
sentiasa mendapatkan idea daripada laman web Amazon, Ebay, Clickbank, RSS Feeder dan direktori artikel. Masalahnya, adakah idea daripada
laman-laman tersebut dapat diselaraskan dengan pasaran tempatan?
Jawapan
saya, sudah tentu anda boleh selaraskan dengan pasaran tempatan. Ingat lagi
dengan ayat pengenalan saya di atas, saya ada sebutkan, anda wajar bijak dalam
mengaplikasikan keadaan. Oleh itu, saya cadangkan juga untuk anda dapatkan idea
daripada laman-laman tersebut.
Saya
tidak berminat untuk bincangkan dengan lebih lanjut berkenaan mencari idea dari
laman-laman di atas. Ini kerana, saya tahu anda pasti akan menghadapi masalah
dalam mengaplikasikan idea daripada laman tersebut. Saya akan berikan anda cara
yang lebih mudah dalam mendapatkan idea untuk artikel anda.
Caranya,
anda perlu luangkan 5-15 minit dalam sehari untuk membuat kajian dan bacaan di
sumber-sumber berikut:
3. Suratkhabar
Tempatan (contoh: Berita Harian).
4. Majalah
tempatan (contoh: Majalah terbitan Karangkraf).
Dengan
membuat kajian di forum, blog, suratkhabar dan majalah, hasil kajian anda akan
lebih fokus kepada pasaran tempatan sahaja. Anda tidak perlu mengaplikasikan
keadaan lagi. Malah, anda akan berjaya hasilkan artikel untuk pencari-pencari
informasi yang malas dalam mendapatkan informasi dari sumber-sumber di atas.
Katakan
anda ingin menulis artikel berkenaan ‘Cara Buat Duit Melalui Blog’. Hal ini
banyak dibincangkan dari sumber-sumber di atas. Anda hanya perlu dapatkan
kesemua idea cara buat duit melalui blog itu dan gabungkan idea tersebut untuk
membentuk sebuah artikel.
Jangan
pula anda copy & paste sahaja
idea yang telah didapatkan. Tetapi, olahlah idea-idea tersebut mengikut
kreativiti masing-masing. Jika terdapat masalah dibincangkan dari idea
tersebut, cuba berikan pendapat anda untuk selesaikan masalah yang berkenaan.
Dengan membantu menyelesaikan masalah yang dibincangkan, saya yakin, para
pembaca akan kembali mencari anda dalam membantu menyelesaikan masalah mereka
yang berkaitan pula J.
Jika
anda masih baru dalam penulisan artikel, saya galakkan supaya anda gunakan
isi-isi yang terdapat dalam e-book ini sebagai idea permulaan dalam menulis
artikel pertama anda.
TIP #3: Tajuk Untuk Artikel
Dalam
penulisan artikel, tajuk adalah bahagian yang paling penting sekali. Ingat!!
Paling PENTING sekali. Saya tekankan sebegitu kerana; tajuklah yang akan dibaca
oleh pembaca terlebih dahulu apabila terjumpa artikel tulisan anda.
Tajuk
adalah headline bagi sesebuah artikel,
bukannya ayat pertama yang terkandung dalam artikel anda. Tajuk juga adalah
rumusan awal bagi isi kandungan artikel anda. Selepas pembaca membaca tajuk
sesebuah artikel, dalam sesaat dua, mereka akan segera membuat keputusan sama
ada ingin teruskan bacaan atau tidak.
Jika
mereka membuat keputusan untuk tidak teruskan bacaan, ini bermakna, tajuk yang
direka telah gagal dalam memberi gambaran terhadap isi kandungan artikel anda.
Jika hal sebegini terjadi, ubahlah tajuk artikel anda itu.
Untuk
mengetahui adakah tajuk artikel anda menarik atau tidak, tanyakan kepada
rakan-rakan anda. Minta mereka untuk memberi komen terhadap tajuk artikel anda
itu. Jika mereka katakan tajuk anda kurang menyengat, minta pula pandangan dan
cadangan mereka supaya anda dapat maksimumkan keberkesanan tajuk terhadap minda
pembaca.
Terdapat
DUA kaedah untuk memberikan tajuk
kepada artikel. Sama ada tajuk dalam bentuk pemberitahuan (contoh: Teknik Mudah
Siapkan Produk Dalam 24 Jam) atau soalan (contoh: Adakah Anda Serius Dalam Jana
Duit Melalui Adsense?). Tidak kiralah apa jua pilihan anda dalam memberi tajuk,
tetapi ia mestilah selaras dengan objektif artikel anda.
Tajuk
yang diberi pula mestilah relevan dengan isi artikel anda. Jika tidak relevan,
sudah pasti pembaca akan hilang tumpuan dan tinggalkan artikel anda tanpa
memanfaatkannya. Cuba anda baca dengan teliti setiap topik-topik yang terdapat
dalam e-book ini, adakah topik-topik yang disampaikan tidak relevan dengan
tajuk e-book? Saya pasti anda tahu jawapannya.
Tajuk
yang baik adalah tajuk yang tidak menunjukkan unsur-unsur jualan. Contoh:
Dapatkan Teknik Hebat Buat E-book Sekarang. Jika anda menulis tajuk artikel
sebegitu rupa, ia menggambarkan anda hanya ingin membuat promosi terhadap
sesuatu produk sahaja. Para pembaca mungkin membaca artikel anda tetapi tidak
begitu teruja untuk menghabiskan bacaan mereka.
Saya
cadangkan, tulislah tajuk yang menunjukkan anda ingin berkongsi ilmu. Contoh:
Teknik Hebat Buat E-book, Saya Senaraikan Caranya Di Sini. Cuba anda
perhatikan, saya hanya ubahkan sedikit tajuk artikel itu supaya ia menunjukkan
anda sedang membuat satu perkongsian ilmu. Dengan menulis tajuk sebegini,
pembaca pasti akan membuat bacaan sehingga ke ayat terakhir artikel anda.
Saya
juga yakin, jika anda meletakkan link laman jualan di hujung artikel, dan anda
meminta supaya pembaca mengunjungi laman jualan tersebut, mereka pasti akan
berbuat demikian dan membuat belian di sana.
TIP #4: Isi Kandungan Artikel
Selepas
anda memberi penekanan terhadap tajuk artikel, perkara kedua yang penting dalam
penulisan artikel adalah isi kandungan. Di sinilah terletaknya ‘content is king’ itu. Pada pendapat
saya, sebanyak 90% pembaca akan membaca artikel anda yang lain jika isi artikel
pertama yang dibaca sangat membantu dan bermutu. Oleh itu, tulislah isi artikel
anda dengan penuh berinformasi dan bersahaja.
Pecahkan
isi artikel anda kepada TIGA
bahagian:
1. Perenggan
pengenalan topik – Pada perenggan ini, anda perkenalkan topik yang ingin
disampaikan. Jika terdapat pengertian yang perlu dimasukkan, berikan pengertian
tersebut di sini.
2. Perenggan
sokongan topik – Untuk perenggan ini, berikan isi tersirat bagi menyokong ayat
anda pada perenggan pengenalan.
3. Perenggan
kesimpulan topik – Akhir sekali, rumuskan topik yang anda tuliskan. Nyatakan
sama ada topik yang disampaikan bagus atau berjaya atau gagal dan
lain-lain.
Isi
artikel haruslah relevan dengan tajuk artikel anda. Isi artikel juga mestilah
memberi jawapan kepada tajuk artikel yang diberi. Jika artikel anda bertajuk
‘Cara Mudah Buat Duit Di Internet’, anda harus senaraikan sebanyak mungkin cara
buat di internet itu. Manakala, jika artikel anda bertajuk ‘Lima Cara Mudah
Duit Di internet’, anda sepatutnya berikan lima idea sahaja cara buat duit itu.
Jawab tajuk artikel supaya tujuan anda tidak tersasar dan penulisan anda juga
tidak terpesong.
Sekiranya
tajuk anda menjanjikan sesuatu yang mudah seperti contoh di atas, berikan cara
mudah sahaja. Jangan diterangkan atau sebutkan cara kompleks dan sukar dalam
artikel anda. Jika anda berikan juga cara kompleks dan sukar itu:
Pertama:
Anda sudah tersasar dari tajuk artikel dan penulisan anda sudah tidak berfokus
lagi.
Kedua: Pada masa akan
datang, pembaca tidak akan merujuk artikel anda lagi berkaitan perkara yang
dibincangkan. Mereka mungkin akan menganggap anda penipu. Ini kerana, anda
tidak tunaikan janji berdasarkan tajuk artikel yang diberikan.
Dalam
penulisan artikel juga, tulislah seolah-olah anda sedang bercakap. Bayangkan
anda sedang memberi ceramah atau ucapan di depan orang ramai, kemudian terjemahkan
percakapan anda dalam bentuk tulisan. Biarkan isi artikel yang bercakap untuk anda.
Untuk menulis sebegini dengan efektif, sila rujuk tip kelapan yang terdapat
dalam e-book ini.
Walaupun
anda menulis mengikut percakapan yang dilontarkan, jangan dilupakan hal-hal
remeh berkaitan tatabahasa. Saya tahu, anda ingin bercakap melalui artikel yang
ditulis. Tetapi, janganlah terlalu ghairah sehingga merosakkan pula tatabahasa.
Jangan dikusutkan pemikiran pembaca dengan mengabaikan tatabahasa. Oleh itu,
jagalah tatabahasa dalam penulisan. Kredibiliti anda sebagai penulis pasti akan
diangkat oleh para pembaca jika anda menjaga tatabahasa dalam penulisan.
TIP #5: Koheren & Kohesi Artikel
Adakah
anda masih ingat berkenaan koheren dan kohesi yang dipelajari ketika berada di
bangku sekolah dahulu? Jika anda sudah lupakan topik ini, anda perlu
ingatkannya kembali kerana tip kelima ini diperlukan dalam membuat penyeragaman
isi artikel.
Apakah
koheren? Koheren bermaksud wujud kesinambungan antara satu ayat dengan ayat
yang lain dalam sesebuah artikel supaya mudah difahami (dipetik dari Kamus
Dewan Edisi Ketiga).
Apakah
pula kohesi? Kohesi bermaksud wujud kekuatan atau kaitan melalui tarikan di
antara satu ayat dengan ayat yang lain supaya bergabung (dipetik dari Kamus
Dewan Edisi Ketiga).
Jika
digabungkan kedua-duanya: Koheren dan kohesi dalam penulisan artikel bermaksud
kesemua idea dalam setiap tulisan menyokong antara satu sama lain dan
melaluinya akan memudahkan lagi pembaca untuk lebih faham tentang sesuatu
perkara. Jika koheren dan kohesi tidak diaplikasikan, sudah tentu tulisan anda
akan berterabur dan sukar untuk difahami oleh pembaca. Kesannya, kredibiliti
anda sebagai penulis akan sedikit tercalar. Tentu anda tidak mahu perkara ini
berlaku bukan?
Untuk
menulis dengan koheren dan kohesi, anda perlu membuat draf artikel terlebih
dahulu. Saya mewujudkan koheren dan kohesi ini dengan membuat peta minda. Saya
akan susun isi artikel mengikut turutan dan kembangkannya sedikit demi sedikit,
supaya tulisan saya nanti lebih kemas dan teratur.
Caranya
mudah sahaja, anda cuma perlu berbuat seperti ini:
1. Jika
tajuk artikel anda bertajuk ’10 Kaedah Paling Efektif Buat Duit’, amalkan
penggunaan perkatan pertama, kedua, ketiga dan seterusnya.
2. Jika
artikel anda mempunyai contoh-contoh yang ingin digunakan, gunakanlah perkataan
seperti contohnya, tambahan pula, contoh lain adalah, dan juga, dan lain-lain
yang dirasakan sesuai.
Rujuk
sahaja e-book saya ini. Saya membina peta minda yang penuh dahulu kemudian baru
saya tulis dengan lengkap. Mengapa saya pilih peta minda sebagai medium untuk
koheren dan kohesi? Sudah tentu disebabkan saya dapat jimatkan masa untuk
menulis, ayat saya lebih tersusun dan objektif utama untuk e-book ini tidak
tersasar.
Oleh
itu, ciptalah koheren dan kohesi dalam penulisan anda. Juga, apabila pembaca
mudah faham perkara yang anda cuba sampaikan, mereka pasti kagum dengan tulisan
anda. Percayalah!
TIP #6: Gambar Untuk Artikel
Untuk
menambahkan lagi keberkesanan tulisan anda, saya cadangkan supaya anda sisipkan
beberapa gambar ke dalam artikel anda. Hal ini dapat menambahkan keseronokan
pembaca untuk membaca artikel anda.
Tetapi,
letakkan gambar yang mempunyai hubungkait dengan artikel anda sahaja. Jika
artikel anda bercerita tentang buat duit melalui blog, jangan pula anda
meletakkan gambar seperti gambar kereta, gambar baju, gambar pinggan dan
sebagainya.
Lebih
koheren dan kohesi jika anda letakkan gambar screenshot akaun bank atau cek atau duit untuk artikel tersebut.
Gambar seperti itu akan memberi satu kuasa psiko kepada pembaca supaya
bertindak seperti yang anda tunjukkan.
Saranan
saya, jika boleh, jangan selitkan gambar pada setiap perenggan. Hal ini dapat
terbitkan sedikit gangguan terhadap emosi pembaca. Jadi, letakkan gambar yang
ingin dimuatkan pada setiap dua perenggan artikel anda.
Dengan
menggunakan gambar juga, anda dapat menarik perhatian sesetengah pembaca yang
tidak tertarik dengan tajuk artikel anda. Pembaca seperti ini akan ‘skim reading’ atau ‘skip’ atau ‘scan’ sahaja
artikel anda itu.
Oleh
itu, untuk menarik perhatian pembaca seperti ini, meletakkan gambar yang
menarik di tengah-tengah artikel adalah jalan terbaik. Apabila mereka terlihat
gambar itu, mereka pasti berhenti daripada ‘scan’
dan akan baca setiap perkataan yang cuba anda ingin sampaikan.
Di
bawah adalah contoh gambar jika anda ingin berkongsikan sesuatu tentang
memancing. Jika anda seorang yang gemar memancing, dan ingin berkongsikan hasil
tangkapan anda. Tangkaplah gambar ikan yang dikail pada posisi yang jelas dan
terang. Dengan berbuat demikian, gambar anda pasti dapat menarik perhatian para
pembaca dan membuatkan mereka terpegun!
TIP #7: Panjang Sesebuah Artikel
Kebiasaannya,
disebabkan idea anda yang terlalu banyak dan mencurah-curah, anda telah menulis
artikel yang sangat panjang. Anda tulis sehingga lapan ke sepuluh mukasurat
panjangnya. Wah.. Dah boleh jadi e-book jika anda tulis sebanyak itu! Kesannya
jika anda menulis terlalu panjang, pembaca akan merasa sedikit muak dan bosan
dengan tulisan anda.
Pada
pendapat saya, sebuah artikel biasa hanya perlu mempunyai 200 hingga 1500 patah
perkataan dengan beberapa perenggan. Itu sudah cukup memadai dalam penulisan
artikel. Jika anda tulis panjang-panjang, saya khuatir direktori artikel tidak
menerima artikel anda nanti. Sebagai persiapan untuk tidak merasa susah dalam
menulis, tuliskan jumlah patah perkataan artikel anda mengikut cadangan saya
ini.
Jika
anda berniat juga untuk menulis dengan panjang, saya cadangkan supaya
dipecah-pecahkan artikel anda menjadi sub-sub artikel yang berkaitan.
Strateginya begini:
Andaikan
tajuk artikel anda adalah ‘5 Tips Dalam Menjaga Hati Pelanggan’. Jadikan artikel
ini sebagai artikel utama. Untuk artikel seterusnya, pecahkan artikel utama
kepada lima sub artikel. Maksud saya, tip yang pertama dijadikan satu artikel,
tip yang kedua dijadikan satu artikel, dan tip yang ketiga, keempat dan kelima
juga dijadikan artikel yang lain.
TIP #8: Rakam Sebelum & Selepas
Tulis Artikel
Untuk
mula menulis sesebuah artikel, bagi seseorang yang tidak biasa melakukannya,
saya pasti anda akan merasa kekok dan janggal. Yalah.. Dah lama tidak menulis,
tiba-tiba ingin menulis semula. Pasti ia sesuatu yang agak sukar. Oleh itu,
saya cadangkan kepada anda supaya rakam dahulu suara anda berkenaan perkara
yang ingin ditulis.
Gunakan
mp3 player atau telefon bimbit anda
yang canggih-canggih itu untuk tujuan ini. Manfaatkan sepenuhnya teknologi yang
anda miliki sekarang. Apabila anda rakam sebelum menulis, faedahnya seperti
berikut:
1. Anda
berjaya mencipta sumber artikel yang original.
2. Anda
berjaya elakkan dari mengupah penulis upahan.
3. Anda
dapat jimatkan masa penulisan artikel.
4. Anda
mudahkan kerja-kerja penyusunan idea dan isi artikel.
5. Anda
dapat kurangkan kesalahan-kesalahan yang dibincangkan di tip kesepuluh.
6. Anda
dapat menulis seperti anda sedang bercakap sepenuhnya.
7. Anda
dapat menggunakan sumber ini secara percuma.
Selepas
anda rakamkan suara anda, terus terjemahkan kelunakan suara anda itu kepada
tulisan. Jangan ditangguh-tangguh kerana pada masa itu, idea anda sedang menggelegak
diminta untuk dikeluarkan. Sejurus anda siap dengan penulisan itu, mulakan pula
kerja-kerja editing dan review.
Bagi
melakukan kerja-kerja review dengan
lebih efektik dan efisien, rakam semula artikel yang telah siap ditulis.
Bacakan artikel tersebut dan dengarkan semula. Dengan berbuat begini, anda
dapat memeriksa terlebih dahulu sama ada artikel anda itu berjaya bercakap
ataupun tidak. Kemudian, para pembaca pasti akan sentiasa berkunjung ke laman web
atau blog anda.
TIP #9: Sebarkan Artikel
Setelah
anda berjaya menyiapkan artikel anda, saya sarankan supaya disebarkan artikel
anda itu. Maksud saya, anda perlu hantar artikel anda ke direktori artikel
supaya umum mudah mencari hasil tulisan atau kajian anda itu. Dengan menghantar
artikel anda ke direktori artikel, secara tidak langsung, laman web atau blog
anda dapat:
1. Membina
satu sumber traffik yang percuma.
2. Membuat
backlink tanpa bersusah payah mempelajari
teknik SEO (Searh Engine Optimization).
3. Meningkatkan
pagerank laman web atau blog anda.
4. Membina
pemasaran berangkai (viral marketing).
Dengan
menghantar artikel anda ke direktori artikel juga, nama anda bakal dijumpai di
merata-rata di alam maya ini. Bagaimana perkara ini boleh berlaku? Apabila
seseorang pembaca berminat dengan tulisan anda, mereka pasti akan mengambil
tulisan anda itu dan tepekkan ke laman web atau blog mereka. Jika terdapat 10
orang yang berbuat demikian, bukankah nama anda telah berjaya dinaikkan oleh
para pembaca ini?
Untuk
menjadikan perkara ini berlaku, anda wajib menyelitkan nama anda pada setiap
artikel yang ingin dihantar ke direktori artikel. Tuliskan informasi anda
seperti di bawah:
·
Penulis bagi artikel ini ialah <nama
anda> dari <laman web atau blog anda>.
·
Notis: Jika anda berminat untuk menjadikan artikel
ini sebagai isi laman web atau blog anda, sila sertakan nama penulis dan laman
asal artikel ini. ATAU;
·
Notis: Jika anda berminat dengan tips dalam
artikel di atas dan ingin tahu lebih lanjut, sila layari <laman web atau
blog anda>. Ayat seperti ini digunakan jika anda bertujuan untuk
mempromosikan sesuatu produk.
Untuk
pengetahuan anda, sebelum anda menghantar artikel ke direktori artikel,
pastikan artikel anda adalah original, berkualiti dan penuh dengan informasi.
Bukannya artikel yang menceritakan diri anda atau keluarga dan lain-lain. Saya
meminta anda berbuat demikian kerana terdapat beratus-ratus penulis lagi yang
turut menghantar artikel mereka ke direktori artikel ini. Oleh itu, pastikan
terlebih dahulu artikel anda mempunyai ciri-ciri seperti yang dibincangkan.
Di
bawah ini, saya senaraikan beberapa direktori artikel yang sesuai dengan
pasaran tempatan:
7. Forum-forum
Utuk
pelajari lebih dengan lanjut berkenaan pemasaran artikel, dapatkan e-book
Rahsia Pemasaran Artikel yang ditulis oleh saya di laman OTO (One Time Offer) Team UsahawanCyber.
TIP #10: Elakkan Kesilapan
Jika
anda menganggap penulisan artikel boleh dilakukan secara sambil lewa, buanglah
tanggapan itu kerana ia adalah salah. Saya begitu tekankan berkenaan gaya
penulisan di blog
saya kerana ramai usahawan internet tidak mempedulikan kesilapan-kesilapan di
bawah. Bukankah anda ingin membuat para pembaca terpegun apabila mereka membaca
tulisan anda? Oleh itu, Ingat!! Jangan dilakukan kesilapan-kesilapan seperti
ini:
1. Membuat
kesalahan ejaan.
2. Menggunakan
istilah atau perkataan yang kompleks tanpa memberi penerangan.
3. Mengaplikasikan
tatabahasa yang salah dan terpesong.
4. Menggunakan
short-form dalam penulisan (contoh:
yg, sy, p’niagaan dan lain-lain).
5. Mengulang-ulang
idea, ayat dan perkataan yang sama berkali-kali.
6. Penyusunan
isi artikel yang tidak teratur (koheren dan kohesi).
7. Tidak
menggunakan tanda noktah atau koma.
Terdapat
banyak lagi kesilapan yang saya bincangkan di blog saya. Jika anda berminat,
sila rujuk di sana untuk ketahui dengan lebih lanjut.
Alasan
lain bagi kenapa anda harus elakkan dari melakukan kesilapan ini adalah, supaya
direktori artikel tidak akan menolak artikel yang ingin dihantar. Jika pihak
direktori artikel dapati anda telah melakukan salah satu dari kesalahan di
atas, maka, mereka berhak untuk menolak artikel anda untuk disimpan dalam
direktori yang disediakan. Nasihat saya,
amalkan sikap penulisan sempurna sebelum publish
artikel anda ke direktori pilihan!!
KESIMPULAN
Penulisan
artikel adalah sesuatu yang menguntungkan dalam perniagaan internet. Bahkan,
membuat artikel adalah sesuatu yang mudah untuk dilakukan dan ianya percuma
apabila melibatkan hal-hal pemasaran.
Buat
masa ini, saya yakin anda sudah tahu cara-cara untuk menulis artikel yang boleh
membuatkan pembaca terpegun. Jika anda belum dapat memahami perkara yang
dibincangkan di sini, rehatkan minda anda dahulu dan cuba baca sekali lagi.
Oleh
itu, perkara yang perlu dilakukan sekarang adalah mengambil tindakan. Dengan
membaca informasi di sini sahaja tanpa sebarang tindakan tidak akan memberi
perubahan dalam perniagaan internet anda.
Sekian,
terima kasih.
No comments: