30 Idea Follow Up - Bisnes Online Sebenar

Tuesday 7 February 2017

30 Idea Follow Up



Dalam pemasaran emel. Follow up adalah segala-galanya. Jika follow up anda gagal, anda juga akan gagal. Apabila seseorang masuk ke dalam kedai, seorang jurujual haruslah ada untuk memberi nasihat atau pandangan kepada pelanggan. Begitu juga dengan jualan di internet, apabila seseorang telah subscribe, anda perlu temani mereka dengan ayat-ayat follow up.

Follow Up berfungsi untuk memberi pandangan dan nasihat pada para subscriber. Di samping itu, ia juga berfungsi untuk memikat pelanggan membeli produk yang anda jual. Untuk memikat pelanggan, ada di antara Internet Marketer, menawarkan kursus 7 hari kepada subscriber mereka. Ada juga yang menawarkan ebook percuma dan ada juga yang menawarkan preview ebook atau program.

Namun, ayat di dalam follow up haruslah menggoda si pembaca supaya mereka bertindak. Goda dan terus goda. Setiap 3 hari, hantar emel dan goda serta terus goda sampailah si pembaca membeli produk itu. Jika anda perhatikan dalam pemasaran emel, mereka yang berminat sahaja akan buka emel anda. Jadi, gunakan ia sebaik mungkin. Mereka memang berminat untuk mengetahui dan adalah tugas follow up untuk menggoda.

Di sini, saya akan sertakan 30 tips untuk menghasilkan emel follow up. 30 tips ini terdiri dari tema dan anda boleh gunakan tema ini untuk menghasilkan ayat follow up yang berkualiti.

30 idea Follow Up

1.   Harga naik.

Tulis emel yang mengatakan produk akan di naikkan harga dalam masa terdekat. Yakinkan si pembaca dengan mengatakan anda terpaksa menaikkan harga  kerana sebab-sebab tertentu. Katakan juga anda sedang mengalami kerugian kerana menjual pada harga yang murah.

2.   Pembayaran mudah.

Tulis emel bahawa anda sudah menyediakan pembayaran produk cara murah. Jika sebelum ini tiada option kad kredit, anda boleh tambahkan option tersebut dan beritahu pada list. Jika produk anda harga mahal, anda boleh benarkan pembeli untuk membayar secara ansuran dengan autodebit dari kad kredit mereka.

3.   Server down

Katakan pada subscriber, server anda mengalami gangguan kerana terlalu ramai pelawat yang melawat laman web anda. Anda juga boleh katakan terlalu ramai yang download produk yang anda jual sehingga mengganggu kelancaran server anda.

4.   Emel di target spam.

Tulis pada subscriber, bahawa emel pertama anda telah di kesan sebagai emel spam dan minta mereka untuk check di spam folder. Anda katakan pada mereka anda terlupa untuk periksa kadar spam dalam emel yang di hantar dan meminta maaf. Di samping itu, pikat mereka dengan produk anda. Tujuan emel ini di hantar adalah untuk menarik perhatian mereka untuk membaca kerana manusia memang suka mengetahui masalah orang lain.

5.   Kurangkan harga.

Katakan pada subscriber, anda telah kurangkan harga produk yang di jual di sebabkan terdapat ramai orang yang mahu membeli tetapi mereka tidak mampu. Kurangkan harga dan wujudkan kuota. Katakan pada mereka, anda memang benar-benar ikhlas untuk membantu mereka mendapatkan produk itu.

6.   Tambahan Bonus.

Wujudkan satu lagi bonus untuk pembeli produk dan katakan pada mereka bonus itu istimewa dan sangat-sangat terhad. Beritahu selengkap mungkin maklumat mengenai bonus itu.

7.   Masalah autoresponder.

Tulis tajuk yang gempak dan katakan anda tidak berpuas hati dengan autoresponder anda. Katakan emel pertama tadi tidak lengkap tetapi autoresponder anda terus menghantarnya. Di samping itu promosi produk anda. Teknik ini untuk menarik pembaca yang minat pada kontroversi.

8.   Jualan hampir tamat

Dua tiga bulan selepas perlancaran, katakan pada subscriber anda yang masih liat untuk membeli bahawa jualan sudah hampir tamat dan mereka boleh dapatkan sekarang atau akan menyesal pada kemudian hari nanti.

9.   Amaran kuantiti.

Wujudkan satu suasana kecemasan, katakan produk anda semakin laris dan mula mencapai kuota atau sasaran anda. Katakan pada mereka rahsia di dalam produk anda itu bakal tersimpan selama-lamanya.

10.  Emel ketika waktu cuti.

Hantar emel pada subscriber anda selepas hari cuti. Ceritakan kenangan indah anda ketika percutian dan kaitkan faedah di dalam produk anda dengan percutian anda.

11.  Jawab Soalan.

Tulis emel berbentuk Question and Answer. Cari sebanyak mungkin soalan yang relevan dengan produk anda dan tulis jawapannya sekali. Teknik ini bagi menghuraikan persoalan tersirat di dalam minda subscriber.

12.  Bonus affiliate.

Beritahu para subscriber mengenai bonus yang di beri oleh para affiliate produk anda. Di sini mungkin mereka akan berminat untuk membeli dari salah seorang affliater anda.

13.  Link rosak.

Teknik ini adalah salah satu cara untuk memikat si subscriber untuk membaca emel anda. Hantar dua emel, emel pertama di sertakan dengan link yang rosak dan emel kedua bercerita mengenai emel pertama dan sertakan dengan link yang betul.

14.  Peluang affliate.

Teknik ini boleh di lakukan ketika pra pelancararan. Beritahu para subscriber bahawa anda bakal membuka sistem affliate untuk produk anda di sebabkan terlalu ramai yang mengatakan produk anda bagus dan mereka berminat untuk promosi produk anda.

15.  Preview percuma ebook

Bongkarkan dengan lebih lanjut mengenai produk anda. Beritahu pada para subscriber mengenai rahsia terbesar di dalam produk anda. Beritahu secara samar-samar sahaja supaya mereka tidak nampak rahsia sebenar tetapi dapat merasai kehadiran rahsia tersebut.

16.  Tambahan pada minisite.

Beritahu pada subscriber anda mengenai tambahan pada minisite anda. Tambahan tersebut boleh jadi ecover baru, tambahan modul, tambahan bukti atau tambahan testimoni.

17.  Percubaan percuma.

Bina satu konsep free trial sama ada dalam harga yang rendah atau percuma terus pada masa tertentu. Di dalam free trial itu, ceritakan secara ringkas mengenai produk anda itu. Hantar emel pada subscriber anda mengenai tawaran anda itu.

18.  Bonus produk sudah hampir habis.

Ceritakan pada subscriber anda bahawa bonus yang di beri bersama-sama dengan produk anda adalah terhad dan ia semakin menghampiri kuota yang di benarkan. Ceritakan mengenai kehebatan bonus anda itu.


19.  Pengumuman pakej.

Jika produk yang anda jual kurang mendapat sambutan, mungkin anda boleh pecah-pecahkan mengikut kategori dan letakkan pada harga yang berlainan. Sudah tentu, mereka akan dapat diskaun jika mereka beli semua pakej. Umumkan khas pada subscriber anda sahaja.

20.  Testimoni dalam bentuk emel.

Tunjukkan pada subscriber anda testimoni yang anda terima melalui emel. Kalau boleh sertakan dalam bentuk screen shot supaya subscribe akan lebih cair akan tawaran anda.

21.  Lebihkan produk dan masa.

Ceritakan pada para subscriber berkenaan dengan produk anda. Katakan pada mereka betapa lakunya produk anda dan anda terpaksa menutup jualan kerana kuota telah hampir penuh. Namun, khas untuk para subscriber, anda lanjutkan tawaran untuk produk tersebut.

22.  Emel tepu.

Ceritakan pada para subscriber anda mengenai kerancakan promosi yang di jalankan oleh affliate anda. Anda cerita mengenai beberapa beberapa orang telah hubungi anda berceritakan tekanan mereka menerima emel yang banyak berkenaan dengan produk anda. Emel ini menunjukkan produk anda memang mendapat sambutan kerana ramai yang sedang promosikannya.

23.  Keputusan jualan.

Ceritakan pada subscriber anda berkenaan dengan jumlah conversion yang di terima oleh anda.

24.  Pendapatan affiliate.

Tunjukkan pada subscriber pendapatan yang di terima oleh affiliate anda. Cemburukan subscriber anda dengan pendapatan yang di terima oleh para affiliate. Namun, anda perlu ceritakan juga berkenaan dengan produk anda.

25.  Terlupa sesuatu.

Hantar emel berceritakan konon-kononnya anda terlupa sesuatu pada emel sebelum ini. Ketika ini masukkan point-point yang anda tidak masukkan pada emel sebelum ini.

26.  Keputusan pada kadar yang cepat.

Ceritakan pada subscriber anda berkenaan dengan pembeli yang mendapat keputusan cepat apabila menggunakan teknik yang anda jual itu.

27.  Kesilapan besar.

Jika sesuatu emel yang anda hantar tidak mendapat sambutan, hantar satu emel menyusul menyatakan kesilapan yang anda lakukan sebelum ini.

28.  Konsep bayaran mudah.

Ceritakan proses pembayaran untuk produk anda. Anda pasti terkejut dengan hasilnya. Mungkin ada subscriber anda akan membeli terus produk anda.

29.  Support affiliate.

Ceritakan pada subscriber mengenai cara anda membantu para affiliate dengan memberi tools yang bertepatan seperti koleksi emel, keyword dan sebagainya. Penceritaan anda secara tidak langsung akan memberi gambaran pada pembeli bahawa produk anda sangat bagus.

30.  Rumusan mengenai kesibukan.

Ceritakan bagaimana sibuknya anda sejak anda melancarkan produk anda itu. Ceritakan suka dan duka anda. Ini secara tidak langsung memberi gambaran produk anda mendapat sambutan yang hangat.

Kesimpulan.

Tujuan utama emel follow up adalah untuk menarik perhatian para subscriber mengenai produk anda. Setiap strategi mempunyai kelebihan dan kelemahan masing-masing. Biasanya 7 emel follow up pertama adalah emel memujuk yang agresif, selepas itu, anda hanya hantar emel berbentuk santai. Ini untuk mengelakkan mereka menyampah pada anda.

No comments:

@templatesyard