Strategi Pemasaran Efektif - Bisnes Online Sebenar

Wednesday 8 February 2017

Strategi Pemasaran Efektif



Di dalam abad ke 21 ini, masa sudah banyak berubah dan semestinya bukan mudah untuk memenuhi kehendak para pelanggan anda.

Kami memahaminya kerana kami juga ‘turun padang’ dan mengkaji bagaimana sukarnya memenuhi permintaan mereka samada secara online ataupun offline.


Kaedah melawat atau bersua muka dengan pelanggan, ataupun menggunakan promosi melalui telefon mungkin sudah tidak begitu relevan lagi.

Jika anda merenung kembali sejarah, banyak negara telah dijajah oleh penjajah asing yang menggunakan senjata canggih seperti senapang dan meriam. Pedang dan perisai tidak akan mampu mengalahkan senjata canggih ini walaupun memiliki semangat yang berkobar – kobar.


Begitu jugalah halnya dengan pemasaran. Anda tidak boleh mengaplikasikan teknik pemasaran yang diamalkan pada tahun 70an kepada pelanggan anda sekarang, pelanggan di abad ke 21.

Tapi, saya akan buatkan anda lebih memahaminya sebentar lagi.

Jadi, teruskan bacaan anda.

Semoga teori ini akan membuka minda anda dan membuka jalan juga untuk anda berjaya dalam kempen pemasaran anda.


Mitos Pemasaran Yang Popular



Pertama sekali, kita akan menyelesaikan beberapa mitos mengenai pemasaran dan bagaimana kita harus mengubah pandangan minda kita dengan membuang idea – idea yang salah dari minda kita.


Produk yang baik tidak akan terjual secara automatik!


Tidak semestinya anda memiliki produk yang sangat baik, ia akan membuatkan anda menjadi kaya raya.

Mungkin anda pernah mendengar perumpamaan ini : Bina produk yang canggih, dan semua orang akan datang kepada anda

Mungkin perumpamaan tersebut ada kebenarannya, kerana beberapa dekad yang lalu tidak banyak produk canggih yang dicipta. Mungkin pada masa tersebut, ada juga produk yang dikira canggih namun tidaklah sampai menerima anugerah Nobel. Apa yang pasti, ianya tidaklah seperti hari ini dimana teknologi dan innovasi bergerak pantas seiring dengan perkembangan semasa.

Dengan pertumbuhan teknologi, istilah produk canggih tidak lagi menjadi banyak kerana ia tumbuh bak cendawan tumbuh selepas hujan.

Pada abad ke 21 ini, setiap hari ada sahaja produk canggih yang diciptakan. Maka, dengan hanya memiliki produk yang baik tidak bermakna ia akan boleh memasarkan dirinya sendiri dan membuatkan anda kaya.

Pada masa sebelum ini, orang ramai kurang didedahkan dengan iklan – iklan. Apa – apa sahaja yang dianggap baru akan senang diketahui ramai kerana kurangnya persaingan.

Tapi hari ini, walaupun anda memiliki pembersih vakum yang canggih, pelan insurans ataupun kereta yang boleh terbang, anda tetap akan bersusah payah juga mempromosikannya kerana anda akan bertarung dengan lambakan iklan diluar sana. Tambahan pula, anda harus meyakinkan para pelanggan bahawa produk anda boleh memberikan kepuasan kepada mereka.

Anda harus menyampaikannya kepada para pelanggan anda secara langsung. Anda tidak boleh duduk sahaja, tetapi secara konsisten memberikan maklumat. Anda harus menyampaikan faedah – faedah produk anda agar dengan kaedah ini, agar lebih ramai yang membeli dari anda berbanding ribuan pesaing anda diluar sana.

Apa yang penting ialah anda harus berani menonjolkan diri. Tunjukkan kepada mereka bahawa anda adalah sangat berbeza, lebih baik dan luarbiasa. Anda perlu memiliki kaedah pemasaran yang unik, dan umumkannya kepada semua orang.

Lakukan tindakan yang boleh ‘mengejutkan’ mereka dan berikan mereka sesuatu yang boleh diingati. Memang banyak kaedah untuk menjana wang pada hari ini, namun hakikatnya kejayaan individu mahupun syarikat telah menarik minat ramai untuk bersaing dalam sesebuah pasaran.

Sebagai contoh:

Jika anda menyertai pemasaran rangkaian (network marketing), ia sebenarnya tidak membantu sekiranya anda berterusan bercerita tentang kehebatan syarikat pemasaran rangkaian anda. Tidak kisahlah, samada produk mereka canggih atau berapa hebatnya latar belakang syarikat tersebut.

Jika anda menyertai syarikat yang baik, secara umumnya mereka mengetahui akan kelebihan syarikat anda. Namun, persoalannya sekarang – jika mereka mahu memulakan bisnes pemasaran rangkaian, kenapa mereka harus menyertai ANDA dan bukannya pemimpin yang penuh karisma, yang berdiri di atas pentans dengan ribuan pengikut (downline)? Dengan kata lain, apa yang anda boleh tawarkan menyebabkan anda berbeza dari yang lain? (mereka bukan hanya menyertai syarikat, tetapi ANDA juga).


Panggilan Rambang?


Pernahkan anda mendengar istilah panggilan rambang? Pernahkah anda tahu, mengapa panggilan rambang ini sering diabaikan? Ini disebabkan anda akan sentiasa menerima reaksi yang kurang menyenangkan dari pihak yang satu lagi.

Biarlah kita bersikap jujur dengan diri sendiri. Anda pasti kurang senang untuk menerima panggilan daripada orang yang anda tidak dikenali (kecualilah anda seorang yang sangat mesra atau ianya panggilan untuk memberitahu anda bahawa anda memenangi loteri). Tiada seorang pun yang suka menerima panggilan dari ‘orang asing’ – terutamanya orang yang cuba menjual sesuatu kepada anda.

Panggilan rambang merupakan salah satu kaedah yang tidak efektif dalam memasarkan sesuatu – dengan membuat panggilan yang mengganggu privasi seseorang. Disamping itu, anda juga perlu ‘tahan telinga’ dan bersedia untuk menerima penolakan terhadap apa yang anda tawarkan. Ianya juga langsung tidak membantu untuk memberikan didikan kepada pelanggan anda mengenai produk anda. Dengan kaedah ‘paksaan’, anda tidak akan kemana.

Pada masa kini, para penjual tidak lagi bertemu dengan pelanggan sebaliknya pelanggan pula yang mencari penjual. Jika pelanggan tersebut bersikap seperti diktator, beliau akan memandang rendah para penjual dan ini akan menyukarkan usaha penjual untuk menyampaikan kelebihan produk kerana mereka ini bersikap ‘minda tertutup’.

Orang ramai sekarang lebih selesa untuk mencari sendiri peniaga ataupun penjual yang boleh memenuhi keperluan mereka. Apa yang akan mereka lakukan ialah dengan menggunakan enjin pencari, Google – taipkan sahaja apa yang mereka inginkan. Mereka tidak perlukan para penjual untuk menghubungi mereka dan memberikan informasi tentang produk terbaru dipasaran.


Bertemu pelanggan. Berbaloikah?


Jika anda menyertai sesetengah organisasi pemasaran atau syarikat pemasaran rangkaian, selalunya anda akan sering ditekankan untuk sentiasa bertemu dengan prospek atau pelanggan anda. Tetapi, pernahkah anda membayangkan apakah perasaan prospek anda? Bayangkan pula diri anda di pihak mereka.

Jika anda seorang jurujual dan anda memandu sepanjang hari hanya untuk cuba bertemu dengan prospek anda setiap kali makan tengahari, ada kemungkinan juga anda akan berasa kecewa atau berputus asa, terutamanya jika para prospek anda tidak begitu gembira untuk berjumpa dengan anda.

Seperti juga dengan panggilan rambang, berjumpa dengan para prospek juga bukanlah satu kaedah yang baik untuk berkomunikasi mengenai promosi walaupun ianya dilakukan secara bersemuka. Sekali lagi, anda pergi kepada mereka tetapi mereka pula menjauhkan diri dari anda.

Ramai agen syarikat pemasaran rangkaian bergerak ke sana dan ke sini cuba untuk memperkenalkan pelan mereka, tetapi akhirnya ditolak dan tidak dilayan dengan baik.

Mereka memikirkan bahawa mereka mempunyai masa didepan prospek mereka, dan berharap boleh mendapatkan hasil lumayan sekiranya mereka melakukannya berulang kali.

Perhatikan, bahawa ianya amat sukar kerana pelanggan tidak akan melayan anda seperti seorang pakar dan juga tidak akan menghormati anda. Pelanggan juga tidak begitu didedahkan dengan produk / servis anda; oleh itu anda akan bertarung untuk mendapatkan perhatian mereka. Kadang kala anda juga boleh kelam kabut juga kerana mereka bersedia dengan soalan – soalan ‘maut’, sedangkan anda tidak bersedia dengan soalan – soalan diluar jangkaan. Anda juga mungkin lebih risau tentang kos untuk anda bergerak dan ‘conversion rate’ iaitu kadar pertukaran prospek kepada pembeli kerana anda mengambil masa yang lama untuk menerima penolakan sebelum mampu membuatkan prospek anda bersetuju dengan anda.

Pemasaran tidak sama dengan jualan, dan jualan juga bukan bermakna pemasaran. Jangan terkeliru kerana ramai yang beranggapan pemasaran dan jualan adalah perkara yang sama. Memulakan perniagaan tanpa kaedah pemasaran yang betul akan berakhir dengan kekecewaan dan kegagalan.


Pengiklanan Secara Rambang!


Ramai diluar sana yang meletakkan pelbagai iklan seperti flyer, brosur, kad nama, papan tanda dan objek pengiklanan lain di merata – rata tempat dengan harapan ada seseorang yang akan membuat panggilan atau membuat pesanan.

Ini adalah kaedah yang kuno.

Tanyakan pada diri anda sendiri…jika seorang yang pakar didalam perniagaan internet meletakkan iklan beliau pada papan tanda dan menggantungkannya pada pokok – adakah anda fikir prospek beliau akan menghormati beliau sekiranya ternampak iklan beliau di pokok tersebut? Tentulah tidak! Sama juga dengan anda, sekiranya anda berbuat demikian prospek anda juga tidak akan menghormati anda.

Sia – sia juga untuk anda meletakkan kad nama atau brosur anda diseluruh kawasan dengan harapan sesiapa yang ternampak brosur / kad nama anda akan merasa tertarik dan bersedia untuk menelefon anda, dengan kad kredit ditangan bersedia untuk membuat pesanan.

Sejarah turut menunjukkan walau apapun jenis teknik pengiklanan yang digunakan, tanpa kaedah yang betul untuk menarik pembeli akhirnya akan membawa kepada bentuk pemasaran yang tidak efektif. Malah lebih teruk lagi, ianya adalah satu PEMBAZIRAN!

Kecualilah perniagaan anda sangat besar seperti Coca Cola, teknik pengiklanan yang tidak mengandungi unsur – unsur ‘respon secara langsung’ (direct response) merupakan kaedah terbaik untuk meningkatkan keuntungan.


Desakan Tidak Akan Membantu Pemasaran


Ramai jurujual rela untuk memanjakan para pelanggan mereka dalam usaha untuk memenangi hati pelanggan agar memilih produk mereka. Jurujual ini akan merayu dan memujuk pelanggan untuk membeli produk / servis mereka tetapi pada masa yang sama para pelanggan ini sedang mengambil kesempatan sahaja. Sebaik sahaja tawaran atau janji – janji ini tidak lagi ditawarkan, mereka akan menolak anda.

Jangan lakukan kesilapan ini. Jika anda sanggup melakukan apa sahaja demi memenangi hati pelanggan, anda sebenarnya menuju kearah kekecewaan sekiranya anda meletakkan pelanggan anda terlalu tinggi.

Walaupun kita amat menghormati para penjual yang sanggup memberikan nombor telefon, nombor fax dan sanggup juga memberikan alamat rumah mereka semata – mata untuk menunjukkan bahawa mereka menawarkan khidmat pelanggan yang ‘tip – top’, sebenarnya ia tetap siri percubaan untuk mendapatkan jualan.

Para pelanggan juga tidak mudah diperdaya dan mereka sangat bijak. Mereka tahu, perkara pertama yang mereka lakukan sebaik sahaja mereka menandatangani borang anda, mereka akan terus ‘bersembunyi’ dan mengelakkan diri dari panggilan anda.

Jika anda ingin benar – benar efektif dalam perniagaan, anda harus bijak membezakan antara padi dan hampas.

Bukan semua prospek anda adalah pelanggan yang berkualiti. Jika anda berhempas pulas untuk menyenangkan semua mereka, perniagaan anda akan sengsara di akhir nanti. Anda sepatutnya berusaha meyakinkan pelanggan yang berkualiti, walaupun dalam kuantiti yang sedikit berbanding cuba meyakinkan semua termasuk prospek yang tidak berminat. Ini akan mendatangkan pelbagai masalah seperti isu khidmat pelanggan, aduan dan informasi yang tidak baik yang disebarkan dari mulut ke mulut disebabkan timbulnya rasa ketidakpuasan hati.

Kisah Benar Disebalik Putus Asa.

Anda akan mengalami keadaan ini dengan kerap apabila anda menyertai syarikat pemasaran rangkaian (atau ketika latihan pemasaran).

Bayangkan situasi ini – anda, sebagai agen pemasaran rangkaian dan menyertai syarikat. Mereka mendorong anda ke arah kebebasan kewangan dan menyatakan kesetiaan kepada agen yang mereka lantik, dimana mahu mereka melakukan apa sahaja demi mejayakan perniagaan.

Jangan salah anggap…

Tidak ada salahnya untuk memiliki kemahuan yang tinggi dan mengejar matlamat untuk berjaya. Malah, ianya amat digalakkan agar kita lebih kuat lagi dalam menghadapi cabaran di alam perniagaan.

Tetapi masalahnya ialah, ianya tidak mampu untuk direalisasikan. Ada sesetengah perniagaan pemasaran rangkaian (sebenarnya banyak lagi diluar sana) memiliki sistem yang baik, manakala selebihnya tidak. Jika pihak pengurusan tidak melaksanakan tanggungjawab mereka, melakukan perbuatan yang tak beretika atau menggunakan taktik kotor, maka ia merupakan alasan yang baik untuk anda meninggalkan syarikat tersebut. Terutamanya, apabila anda tidak mendapat hasil atau anda berterusan melabur…namun, tiada perubahan sehinggakan nak bayar bil pun susah!

Ada juga senario yang lebih teruk lagi, dimana sesetengah orang akan cuba memanipulasikan anda dengan mengungkapkan ‘pemenang takkan mudah mengalah’ dan ‘si pengalah takkan pernah berjaya’.

Baiklah, terdapat 2 cara bagaimana anda memerhatikan keadaan ini:

Anda tidak mengendahkan nasihat upline anda atau tidak melakukan apa yang perlu untuk berjaya. Anda tidak melakukan apa – apa untuk memperbaiki diri anda atau situasi kewangan anda. Perniagaan anda gagal ataupun bertahan sekerat jalan sahaja. Akhirnya, anda keluar kerana tidak mahu situasi menjadi lebih genting. Kesilapan ini adalah disebabkan anda sendiri dan anda sememangnya layak untuk gagal.


Anda mengikuti sistem, melakukan segalanya untuk meningkatkan diri, membina minda berjaya dan sanggup berbuat apa sahaja demi kejayaan. Dalam kes ini, anda harus keluar dengan segera jika anda menemui peluang lain yang akan memberikan kejayaan dengan lebih pantas kerana ianya adalah sia – sia sahaja untuk anda terus berada disana jika ianya statik sahaja.

Ok, saya rasa anda faham tentang 2 penyataan di atas. Persoalannya ialah di kategori manakah anda sekarang?

Anda harus tahu tentang karier anda. Memang penting untuk bekerja keras, tetapi anda juga seharusnya bekerja dengan bijaksana. Jika anda tidak berusaha gigih, anda memilih untuk gagal dan ini adalah fakta kehidupan. Namun, jika anda telah berusaha bersungguh – sungguh tetapi tidak berhasil, maka tukarlah strategi dan pendekatan anda!        


Faktor Penyumbang Kepada Pemasaran



Sebelum ini kita telah membincangkan tentang mitos – mitos yang popular dalam pemasaran. Sekarang, mari kita lihat apakah aspek yang paling penting sebagai faktor penyumbang di dalam pemasaran.


Jenamakan Diri Anda Sebagai Pakar


Penjenamaan adalah sangat – sangat penting. Hari ini, rata – rata pengguna bijak memilih dan hanya yang terbaik akan menjadi pilihan. Sekarang, anda mungkin tidak memiliki produk yang terbaik di dunia, dan belum lagi menempatkan diri anda sebagai yang terbaik dalam strategi pemasaran.

Apakah yang membezakan diri anda dengan yang lain? Untuk berjaya dalam mana – mana bidang, tahukah anda bahawa anda perlu mempersiapkan diri untuk menjadi pakar dalam produk atau servis yang anda sediakan?

Para pelanggan sekarang agak cerewet dan terlalu memilih, disebabkan terdapat banyak jenama lain di luar sana. Ianya memang susah untuk mendapatkan seorang pelanggan baru berbanding mengekalkan pelanggan sedia ada.

Jika anda dikenali sebagai pakar, orang ramai akan lebih senang menganggap anda sebagai seorang yang berwibawa dan mendengar setiap patah perkataan yang anda sampaikan daripada mendengar seorang penjual yang cuba menghabiskan duit mereka.

Menjenamakan diri anda juga mampu menaikkan keyakinan diri anda. Apabila orang ramai mula mendengar anda, anda tahu bahawa peluang telah tiba!


Membina Kredibiliti


Kredibiliti seakan – akan sama dengan penjenamaan. Penjenamaan mungkin membantu anda untuk mendapatkan jualan pertama, tetapi kredibiliti akan membuatkan orang ramai sentiasa mengikuti anda selalu. Jika anda telah membina kredibiliti didalam perniagaan anda dan menjadi jenama yang dipercayai, anda tidak memerlukan masa yang lama untuk mendapatkan tempahan yang berulang – ulang dari pelanggan sedia ada dan rakan – rakan mereka berbanding untuk meyakinkan mereka dari mula.

Janganlah memandang rendah kepada pelanggan yang melabur hanya sedikit amaun sahaja. Pelanggan yang melaburkan amaun yang sedikit ini dalam tempoh 2 tahun, sudah tentu menghasilkan pulangan yang besar buat anda. Tambahan pula, mereka biasanya akan mencadangkan pelanggan lain juga untuk menjadi pelanggan anda.

Terdapat satu cerita dimana seorang penjual susu yang tidak mahu memberikan perkhidmatan kepada seorang remaja kerana merasakan perkhidmatan yang ditawarkan kepada remaja tersebut tidak berbaloi. Namun, dia tidak menyedari bahawa remaja tersebut akan berkahwin dan mempunyai 5 – 6 orang anak serta menjadi seorang yang memerlukan susu dengan banyak untuk anak – anaknya. Jadi, jangan sesekali mengabaikan pelanggan anda.

Bukan itu sahaja, apabila anda memiliki kredibiliti, anda akan menjadi ‘sasaran’ apabila orang ramai memerlukan produk atau servis yang anda tawarkan (dengan itu, anda menjimatkan masa untuk mencari pelanggan baru).



Adakah Perniagaan Anda Dapat Bertahan?


Ketahanan sesebuah perniagaan amat penting. Anda tidak mungkin dapat melakukannya seorang diri kerana anda hanya memiliki 24 jam sahaja sehari. Bolehkah anda mengagihkan tugasan anda?


Di dalam mana – mana model perniagaan, anda harus mampu mencari sebuah model perniagaan yang sentiasa meningkat dari hari ke hari. Dengan kata lain, model yang dimaksudkan ialah model perniagaan yang semakin menguntungkan semakin lama anda berada disana.

Jika perniagaan tersebut memerlukan anda untuk bekerja dengan lebih lama lagi tetapi memberikan keuntungan yang sama sahaja, samada anda perlu lebih inovatif lagi dari segi idea ataupun tinggalkan sahaja perniagaan tersebut.


Bina Perniagaan Yang Fleksibel


Tidak ada yang berkekalan pada zaman ini. Ianya bukan tentang siapa yang kuat untuk terus bertahan, tetapi siapa yang mampu menyesuaikan diri.

Anda harus cepat menyesuaikan diri dengan perubahan pasaran seperti kenaikan kos dan perubahan terhadap permintaan pelanggan. Jika anda tidak dapat menyesuaikan diri, anda akan kehilangan banyak peluang.

Janganlah hanya mula berubah apabila anda mengalami kesusahan atau tunggu sehingga semua pelanggan anda beralih kepada pesaing anda. Ketika itu, nasi sudah menjadi bubur.


Strategi Efektif Sepanjang Zaman



Disini terdapat beberapa strategi yang masih lagi berkesan walaupun masa terus silih berganti. Anda boleh praktikkan di mana – mana perniagaan yang anda miliki.


Cari Mereka Yang Memerlukan Anda


Ini adalah salah satu daripada prinsip mudah yang jarang difahami oleh kebanyakan jurujual. Jika anda ingin menjual secara efektif, anda harus menumpukan kepada pelanggan yang berminat dengan produk anda terlebih dahulu.

Didalam pemasaran online, inilah yang dinamakan trafik sasaran (targeted traffic)

Ianya lebih efektif, dan anda tidak perlu bersusah payah untuk meyakinkan para pelanggan. Anda juga akan berpeluang mendapat banyak jualan.

Perhatikan prinsip ini ketika anda berurusan dengan pelanggan anda:

Jangan cuba menjual sikat kepada seseorang yang tidak mempunyai rambut!

Maknanya, juallah produk yang betul dan kepada orang yang betul.


Cari Kaedah Untuk Mendapatkan Prospek / List


Mencari prospek / list adalah sangat penting. Ini disebabkan orang ramai tidak akan membeli produk anda apabila pertama kali melihatnya. Statistik menunjukkan bahawa orang ramai hanya akan mula serius memikirkan untuk mendapatkan produk anda setelah mereka melihatnya, atau mengenalinya lebih dari 7 kali. Dalam perniagaan online, ianya berlaku sekurang – kurangnya selepas 7 emel follow up dilancarkan.

Anda boleh membina sendiri pangkalan data untuk pelanggan anda ataupun senarai list.

Ini sangat penting, kerana dengan memiliki list anda berpeluang untuk menghantar informasi follow up sehingga 7 kali atau lebih, sebelum mereka dipengaruhi oleh iklan – iklan yang lain.

Ini akan membawa kita ke bahagian yang selanjutnya…


Bina Perhubungan Yang Kukuh


Jualan baru ataupun jualan yang berulang – ulang biasanya di akibatkan oleh perhubungan yang baik sejak awal lagi. Sebelum seseorang membeli produk anda, anda harus biarkan mereka menanamkan kepercayaan terhadap anda. Untuk memastikan ini, anda perlu tanamkan kepercayaan tersebut secara tidak langsung (pelanggan anda mungkin sangat sukar dipengaruhi, tetapi kadang kala perkataan ‘jaminan’ sahaja sudah cukup untuk ‘menyentuh’ seseorang).

Jangan biarkan prospek anda beralih arah! Ambillah masa bersama mereka dan layanlah mereka seperti seorang rakan karib. Tetapi, jika anda menghabiskan masa melayan semua orang tak kiralah samada individu tersebut prospek atau tidak – anda bakal kehilangan kesemuanya, kerana anda tidak fokus!

Jadi, tumpukan kepada proses pembinaan hubungan yang kukuh dengan prospek anda dan pasti nanti, ianya akan menghasilkan jualan.


Lakukan Kajian Terhadap Statistik Pelanggan

Apabila kita berbicara tentang angka dan nombor, ramai yang tidak begitu mengambil berat akan hal ini. Angka dan nombor didalam perniagaan amatlah penting untuk dikaji serta dijadikan kayu pengukur. Jika anda memahami serta bijak memanipulasikan statistik angka, besar kemungkinan perniagaan anda akan terus berkembang.

Bagi perniagaan online, yang menjual melalui penggunaan surat jualan kebiasaannya akan dikenalpasti prestasinya dengan cara membandingkan jumlah pembelian dan jumlah pelawat yang datang.

Ini dikenali sebagai nisbah pertukaran (conversion rate), iaitu melihat berapa ramaikah yang membeli dari sejumlah trafik yang datang ke laman web mereka.

Jika anda melakukan pemasaran di luar sana, janganlah cuba mendesak pelanggan anda sehingga akhirnya mereka melarikan diri dari anda. Anda seharusnya berkongsi informasi dengan mereka dan bantu mereka untuk memenuhi keperluan mereka. Jangan sesekali mendesak serta memaksa mereka mendapatkan produk anda walaupun anda sedar produk anda mungkin tidak dapat membantu mereka. Ini pasti akan menimbulkan masalah buat anda di kemudian hari.

Jika prospek tersebut tidak termasuk didalam sasaran pasaran anda, biarkan sahaja. Maknanya, bilangan prospek anda mungkin sedikit tetapi ianya sangat tepat untuk berada didalam bidang sasaran pasaran anda.


Penutup


Di dalam bidang perniagaan, anda tidak boleh bergantung sepenuhnya kepada nasib dengan beranggapan perniagaan anda gagal kerana anda tidak dilahirkan untuk menjadi seorang peniaga.

Sebaliknya, anda harus faham bahawa setiap individu boleh dilatih untuk menjadi peniaga. Seterusnya pula, ia bergantung kepada usaha anda untuk mempelajari selok belok perniagaan disamping daya keinginan yang tinggi untuk berjaya.

Jutawan yang ada sekarang ini pun, kebanyakannya bukanlah dari latar belakang keluarga yang menjalankan perniagaan.

Begitu juga halnya dalam bidang pemasaran. Ia bukan berkisar samada anda berbakat atau tidak dalam melakukan pemasaran sebaliknya ia lebih kepada teknik dan strategi yang digunapakai.

Dengan maklumat yang dikongsikan didalam ebook ini, walaupun nampak ringkas tetapi saya berharap ia akan membantu anda untuk melihat dengan lebih jelas lagi tentang strategi yang betul dalam melaksanakan kempen pemasaran anda.

Semoga perniagaan anda, baik secara online ataupun offline akan berkembang dan menjadikan anda seorang jutawan nanti.


Salam hormat.

No comments:

@templatesyard